Bevorderen van klantenrelatie in het medialandschap

Geef een boost aan de verhouding tussen de consument en je brand

Bevorderen van klantenrelatie in het medialandschap

Mediacontent achter een betaalmuur krijgt steeds meer aandacht van consumenten en providers, maar ook vandaag is het verdienmodel van online media nog steeds erg afhankelijk van reclame en gerichte advertenties. Aangezien de wil tot betalen voor content over het algemeen uitblijft, zal dit verdienmodel ook in de komende jaren waarschijnlijk aanhouden. Dit digitale advertentie-ecosysteem is vrij complex en bevat meerdere intermediaire partijen. Het deel van de koek dat op die manier uiteindelijk voor de oorspronkelijke maker van het werk overblijft, wordt met elke toegevoegde intermediair in de keten kleiner. Voor opkomende mediaformaten als blogs en vlogs ontbreekt zelfs vaak enige vorm van advertentieopbrengsten voor de makers.

Dankzij de karakteristieken van blockchaintechnologie wordt het mogelijk voor iedere gebruiker van het wereldwijde web, zowel grote mediahuizen als kleine bloggers, een verdienmodel aan hun creatieve uitingen te koppelen. Aangezien de technologie toelaat mediaconsumptie accuraat op te volgen door de traceerbaarheid en transparantie van transacties, kan het advertentiebudget optimaal besteed en nog beter afgestemd worden op de consument. Mede door deze traceerbare microtransacties wordt het gemakkelijker om je merk direct te binden met je klant. Platenmaatschappijen en distributeurs kunnen in het extreme geval zelfs overbodig worden. Content die gekoppeld wordt aan een blockchain-ecosysteem kan direct verkocht worden zonder tussenkomst van eender welke partij. Betalingen en consumptie kunnen zo volledig autonoom verlopen.

Ontdek alle cases rond media & entertainment