Digitale getrouwheidsbonussen

Loyaliteit van de klant belonen zonder complexe integraties

Digitale getrouwheidsbonussen

Elke onderneming zal je vertellen dat het gemakkelijker en economischer is een goede klant bij te houden dan een nieuwe te vinden. Het beheer van klantenloyaliteit is een voorname tak geworden binnen het bredere onderwerp van klantenrelaties. Zo worden veel handelaars verplicht een digitaal systeem uit te werken om deze digitale punten uit te delen en te beheren. Dergelijke systemen zijn niet vanzelfsprekend. Er moeten realtime statistieken opgeleverd kunnen worden rond het spenderen van de punten, partners moeten snel kunnen aansluiten of het partnerschap kunnen onderbreken, transacties moeten onmiddellijk doorgevoerd kunnen worden en er moet voor de eindgebruiker toegang zijn tot een breed netwerk aan partners waar de punten ingeleverd kunnen worden. Bovendien moet er een transparante audit trail zijn om eventuele misbruiken te identificeren en problemen op te lossen.

Traditioneel vereist een dergelijk systeem bilaterale, redundante integraties met de systemen van de partners waaraan een nieuwe partij wilt koppelen. Dagelijkse rapporten moeten de mate van spenderen in kaart brengen en aan elke partner individueel bezorgd worden. Elke keer nieuwe contracten afgesloten worden, moeten deze omgezet worden in business rules en in een Business Rule Management System (BRMS) geïntegreerd worden. Dit alles is een zeer kostelijk en tijdrovend proces. Blockchaintechnologie kan dit proces vereenvoudigen en standaardiseren, waardoor partners zonder tijdrovende integraties kunnen inhaken op het systeem en vanuit het protocol intrinsiek transparantie en traceerbaarheid aangeboden worden. Verder wordt het zo erg eenvoudig om de verschillende punten op het ecosysteem met elkaar te laten interageren, zodat ze eventueel gewisseld kunnen worden door de consumenten onderling.

Ontdek alle cases rond retail & e-commerce